7.1.12

De uitdaging

Morgen is het zover. Dan begin ik aan mijn eerste uitdaging: eclairs maken. De bedoeling is dat er daarna elke week een andere culinaire opdracht volgt.

Misschien ook even uitleggen vanwaar die opdrachten komen. Ik woon samen met twee vriendinnen en we koken hier wel af en toe, maar veel verder dan diepvriespizza of wok gaat dat niet. Nee serieus, dat is overdreven: we schuiven hier ook wel the real stuff onder elkanders neus. Recentelijk was die stuff bijvoorbeeld hutsepot. Moussaka ook - vorige week nog. Of een topper van deze zomer: kaastaart met rode vruchten. Of die van november: klaaskoeken.

Verder nog tajine met gehaktballetjes, slaatjes, pasta's, ovenschotels of gewoon vlees met patatten.
Daarnaast ook emmers muffins, want een van die vriendinnen heeft af en toe een Izzie snukske zoals wij dat hier noemen (voor de niet-fans, Izzie is een personage uit de tv-reeks Grey's Anatomy dat alle stress van zich afzet door muffins en cake te bakken).

Maar ik had deze week plots zin in iets nieuws, ik wou eens dingen maken waar de doorsnee mens van zegt "dadde, ma jongske daar begin ik niet aan". Of "koopt dat toch bij den bakker". Zo van die dingen. En hupla, ik had het woord uitdaging nog maar half uitgesproken of daar waren mijn lieve vriendinnetjes al met een plan: "een taart in drie verdiepingen". Ja eu, hallo. Ik zou dat op zich nog zien zitten, maar daar heb je - naast vijf dagen tijd en twintig eters - ook alweer verschillende taartvormen voor nodig en ik schik nu ook niet mijn al redelijk uitgebreide keukenuitrusting nog meer uit te rusten. En dus zwakten ze dat eerste idee af naar "eclairs anders" en daar kon ik me best in vinden.

Ik dus naar de Collect & Go van de Colruyt - wat een mega uitvinding, moét je ook eens doen - om ingrediënten te bestellen, want in de plaatselijke Aldi hebben ze nog nooit van pakweg een vanillestok gehoord. Ik moest sowieso ook nog andere dingen bestellen - wasverzachter voor de wasvriendin, want we hebben hier ook elk onze eigen taakjes, maar dat doet nu weinig ter zake - en daar ga ik straks nog snel om.

En dan ben ik morgen dus klaar voor Uitdaging 1: Eclairs maken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten